Autor: Hana Tancerová, 16 rokov, Bratislava

Dáma s fotoaparátom

Bratislavská inscenácia Verdiho opery La traviata bola mojou prvou  návštevou opery a ako laik som bola prekvapená jej prevedením.

Dielo naštudoval taliansky režisér Roberto Catalano, ktorý zvolil minimalistickú a modernú scénu, nápadne pripomínajúcu inscenáciu Keitha Warnera zo Salzburských slávností 2006. Všetky steny aj podlaha sú biele a miestami tak silno osvetlené, až to divákovi dráždi oči. V niektorých scénach sa na javisku objavuje fotoaparát, ktorý predstavuje ústredný motív príbehu. Hlavná hrdinka Violetta Valéry je na začiatku predstavenia fotografovaná z viacerých uhlov, čo predstavuje roztrieštenie jej duše a symbolizuje to, že každý muž v jej živote sa uspokojil iba s jej kúskom, fragmentom. Až na konci predstavenia sa všetky kúsky spoja a odhalia Violettu ,,poskladanú“. Je to pekná pointa, len trochu ruší, že na celistvej fotografii nebola tvár Ľubice Vargicovej, predstaviteľky Violetty, ale úplne cudzia slečna.

Dej je prerozprávaný pomerne nudne, celé druhé dejstvo na nami navštívenom predstavení bolo statické, speváci akoby nevyplnili priestor, ktorý im poloprázdna scéna ponúkala. Ich herecké výkony ma ničím neoslovili, napríklad lásku medzi Violettou a Alfredom som vôbec nevnímala ako niečo obrovské a vzácne, pre čo sa oplatí všetko obetovať. Na hodnotenie vokálnych výkonov nie som dostatočne kvalifikovaná, ale veľmi sa mi páčili zbory, ktoré zneli kompaktne a zladene.

Druhé dejstvo ukončil režisér obrazom Violetty ležiacej na stole, kde vyzerá, že už je mŕtva. Viacerí diváci, vrátane mňa, boli zmätení, lebo čakali ešte jedno dejstvo, v ktorom má Violetta umrieť. Keď sa na to pozerám spätne, celý ten obraz s akoby-mŕtvou Violettou mohol predstavovať to, že pre spoločnosť umrela už v tejto chvíli. Reálna umierajúca scéna napokon nebola taká tragická ako som čakala – najdramatickejším obrazom celého predstavenia bolo odhalenie Violettinej fotografie, ktoré však divák mohol vopred očakávať.

Celkovo som čakala od tejto opery trochu viac, verím ale, že z iných predstavení budem odchádzať nadšenejšia.