Autor: Bianka Bicáková, 16 rokov, Prešov

Neviditeľní

Neviditeľní, tak to by sme v nepríjemných situáciách boli najradšej všetci. Keď od nás mama chce, aby sme vyniesli kôš. Možno v škole, keď nás skúšajú. Keď sa s niekým pohádame. Neviditeľný vie však byť aj náš mobil. Ten je v tom profík. Nikdy ho neviete nájsť, keď potrebujete. Svojím spôsobom je to fascinujúce, ale zároveň aj trochu strašidelné, keď je niekto neviditeľný. Možno má niekto takú prácu, alebo to robí len pre zábavu. Je veľký rozdiel chcieť byť a naozaj byť neviditeľný. Dnes však nebudem rozoberať žiadne vážne témy, ani medziľudské vzťahy. Dnes sa spolu prenesieme do krajín, kde je všetko bezstarostné a bezchybné. Pokúsime sa zložiť si ružové okuliare a zamyslíme sa nad tvormi, o ktorých existencii nie sme veľmi presvedčení. Neexistujú dôkazy, asi je to len v našich hlavách, ale človek nikdy nevie. Veď doteraz je preskúmaných len 5 % oceánu.

Do veľmi zaujímavej a záhadnej témy sa pustili autorky Mária Danadová a Monika Kováčová. Inscenácia od tvorkýň z progresívneho divadelného zoskupenia ODIVO odkrýva pred divákmi a diváčkami originálnym spôsobom záhadný svet neviditeľných bytostí. Domnienky o ich výskyte medzi nami kolujú po generácie. Kde sa berie viera v tieto stvorenia? Je ich existencia naozaj len rozprávkou pre malé deti? Bratislavské bábkové divadlo nám ponúka inscenáciu, ktorá zaujme a pobaví aj dospelých. Naši bádatelia cestujú priestorom a časom a umožňujú publiku nahliadnuť do sveta stvorení, ktoré žijú za hranicami nášho zraku. Niekedy však ostáva len veriť.

Pozastavili ste sa niekedy nad lochnesskou príšerou, elfmi, yetim, drakmi alebo permoníkmi? Alebo ste len bezhlavo rozprávali príbehy svojim deťom? Ak sa chcete vydať na cestu plnú zábavy, odporúčam vám inscenáciu Neviditeľní. Spolu s tvorcami a tvorkyňami môžete byť svedkami transformácie zvukov v hudbu, materiálu v živé bytosti, slov v poéziu. Hravá inscenácia plná magických momentov pošteklí fantáziu a prenesie vás do sveta vízií, snov a fantastických dobrodružných objavov. Inscenácia pozostáva z päťčlennej, veľmi sympatickej, skupiny. Scéna bola veľmi dobre zohraná. Na ich cestách ich sprevádzala hravá, energická hudba Juraja Haška, lídra kapely Sto múch. Prácu so svetlami mali perfektne zohranú. Dopĺňali to množstvom predmetov, ktoré premieňali na postavy. Inscenácia je realizovaná tak, aby ju pochopilo aj päťročné dieťa, avšak určite by sa nenudil ani žiaden rodič. Bola to veľmi záživná a fascinujúca prechádzka. Určite stojí za to si to pozrieť.

Inscenáciu charakterizuje aj perfektné zladenie hlasov a stvárnenie zvukov, ktoré vám otvoria nové perspektívy na určité predmety ako napríklad kvapky vody. V krátkych pesničkách sa skrývajú rýmovačky, ale odkrývajú aj čistú pravdu o týchto stvoreniach. Ponúkajú nám rôzne možnosti, kde hľadať, nájsť, objaviť tieto stvorenia, o ktorých vieme iba z nejakých legiend alebo z detských rozprávok. Nezostáva vám nič iné, iba si to ísť pozrieť s vašimi deťmi. Nudiť sa určite nebudete a nebojte sa, nečaká vás žiadna bábka, ale ozajstné bábkové divadlo.