JOZEF GREGOR TAJOVSKÝ/GABRIELA PREISSOVÁ: HRIECH/JEJÍ PASTORKYŇA (ČINOHRA SND, 2020)

Jednoaktovka Jozefa Gregora Tajovského Hriech bola, spoločne s jeho druhou jednoaktovkou V službe, vôbec prvouinscenáciou hranou na javisku Slovenského národného divadla po slovensky (premiéra 21. mája 1920). Hra Gabriely Preissovej Její pastorkyňa, podľa ktorej český hudobný skladateľ Leoš Janáček napísal slávnu operu Jenůfa, mala premiéru v pražskom Národnom divadle o vyše tridsať rokov skôr (1890). Slovenské národné divadlo sa rozhodlo pripomenúť veľkosť a význam oboch textov ich spoločným uvedením pri príležitosti osláv storočnice založenia slovenského profesionálneho divadla. „Dva klenoty slovenskej a českej realistickej drámy“ sa inscenátori rozhodli divákom a diváčkam priniesť spoločne ako jednu inscenáciu, očistenú od ľudových prvkov a dobového zaradenia. Texty oboch hier spojili do jedného dramatického textu smerujúceho k prekvapivému záveru, odhaľujúceho nielen podobnosť oboch príbehov, jeho tém a postáv, ale aj ich stále živý a aktuálny odkaz aj po vyše sto rokoch. Žijeme síce v inej dobe, ale náš život sa rovnako môže odohrávať na šikmej ploche a naše vzťahy môžu byť rovnako pokrivené ako scéna Barbory Šajgalíkovej. Aj dnes môže byť dieťa nechcené, žena neverná, muž zbabelý, stará mama múdra i podlá... Aj dnes môžeme pod tlakom okolia konať nesprávne, hoci s dobrým úmyslom, môžeme sa začať ľahko topiť v hriechu a ťažko hľadať odpustenie a pochopenie najbližších. Autentické zrkadlenie oboch príbehov v réžii Matúša Bachynca nám prináša pohľad na dve strany jednej mince – krutú, a pritom citlivú komédiu i drámu, v ktorých postavy touto mincou platia za svoj „hriech“ rovnakú cenu.

Premiéra: 12. a 13. 9. 2020

Réžia: Matúš Bachynec
Dramaturgia: Daniel Majling
Scéna: Barbora Šajgalíková
Kostýmy: Jána Husár
Hudba: Daniel Fischer
Svetelný dizajn: Ján Ptačin
Pohybová spolupráca: Juraj Letenay

Hriech

Bora: Gabriela Dzuríková
Eva: Vica Kerekes (ako hostka)
Andrej: Tomáš Maštalír
Jano: Matúš Beniak (poslucháč VŠMU)

Její pastorkyňa
Kostelníčka: Dana Košická (ako hostka)
Jenůfa: Anežka Petrová
Števa: Roman Poláčik/Ľuboš Kostelný
Laca: Daniel Fischer
Karolka: Anna Gajdziková (poslucháčka VŠMU), Viktória Šuplatová (poslucháčka VŠMU)

Zbor/komparz: Anna Gadziková (poslucháčka VŠMU), Viktória Šuplatová (poslucháčka VŠMU), Kristián Baran (poslucháč VŠMU), Štefánia Bencsíková (poslucháčka VŠMU), Tadeáš Bolo (poslucháč VŠMU), Ján Cibula (poslucháč VŠMU), Tereza Mandzáková (poslucháčka VŠMU), Adam Marenišťák (poslucháč VŠMU), Paulína Vachová (poslucháčka VŠMU)