Autor: Dominika Horváthová, 22 rokov, Bratislava

Každý by sme mali byť svojou najmilšou osobou, ale nie je tomu tak

(myšlienkový pochod po pozretí reprízy Generácia Z: Krása nevídaná)

Generácia Z je výnimočný projekt Divadla Pavla Országha Hviezdoslava, ktorý sa skladá z troch samostatných inscenácií (Sused, ktorého nechcem; Krása nevídaná a Fantomas) a zameriava sa predovšetkým na mladšiu vekovú kategóriu. Ako účastníčka projektu SMARTheatre som mala možnosť ísť si pozrieť reprízu v poradí druhej inscenácie tohto projektu – Krásy nevídanej, a po predstavení sa zúčastniť diskusie s tvorkyňami inscenácie.

Súčasnosť je nedokonalá, ba priam až zvrátená. Čas od času pod kožou cítim, ako mi  silno pulzuje krv od ľútosti i hnevu, ktoré sa zrodia hneď po tom, čo premýšľam o sebe, o nás, o vás, o svete. Niekedy ma až doslova premôže tento zvláštny a nepríjemný pocit úzkosti, ktorého sa jednoducho neviem nijako striasť. Ovláda ma.

V dnešnej spoločnosti sa plodí viac zla ako dobra. Súčasnosť patrí nerovnováhe. Panuje nám. Keď sa snažím prísť na to, čo by som mohla spraviť, aby som aspoň trochu pomohla, prichádzam na jedno jediné riešenie, musím začať od seba, musím tu byť pre samu seba, aby som vedela pomôcť niekomu inému, aby som toho iného dokázala podržať a povedať mu, aký úžasný je. Každý by sme mali byť svojou najmilšou osobou, ale nie je tomu tak. Vedeli ste, že podľa európskych štatistík je až 87 % dievčat na Slovensku nešťastných? Aj ja som jednou z týchto dievčat. Nemám sa rada, ale netušila som, že nás je až tak mnoho. Občas dokonca rozmýšľam, či by pre mňa nebolo lepšie a ľahšie, keby som sa narodila do 21. storočia ako chlapec. Spoločnosť by na mňa asi mala menej nedosiahnuteľných nárokov, bola by som slobodnejšia a vedela by som, kam patrím, čo sa mi páči a hodí. Ale viac už nad tým nepremýšľam. Ani ženy, ani muži, ani transrodoví ľudia, a ani tí jedinci, ktorí ešte hľadajú svoju pravú identitu, sa nemajú v súčasnosti lepšie a nemajú to ani ľahšie. Ťažia ich rovnaké problémy, taktiež sa stretávajú s nepodporou ich rodiny a najbližších, nevedia, ako kontrolovať svoj život sami, alebo ako si nájsť stabilný, nekonfliktný milostný vzťah či nepozerať na seba cez prizmu „dokonalých“instagramových ideálov krásy.

Inscenácia Generácia Z: Krása nevídaná nemá za cieľ poskytnúť svojim diváčkam a divákom bezduchý návod, ako upraviť dnešný zmedializovaný svet, ani ako zabrániť znásilňovaniu a domácemu násiliu. Práve naopak. Poukazuje na dobu, v akej žijeme a na ľudí, ktorí túto dobu spolutvoria. Ironickým, provokatívnym a výtvarne pôsobivým spôsobom. Krása nevídaná v réžii Zuzany Fialovej je pre mňa nesmierne aktuálna, autentická, odvážna, drsná a citlivá. Všetky a všetci chceme byť perfektní a príťažliví, ale zabúdame najmä na to, že pri tom máme byť hlavne šťastní a sami sebou.