Autor: Natália Janoviaková, 20 rokov, Ružomberok

Nezabíjajte sa kvôli mužom, operné hrdinky!

Štvrtého októbra 2013 sa v Slovenskom národnom divadle odohrala premiéra novej, v histórii súboru už deviatej inscenácie opery Rigoletto. Námetom jedného z najznámejších diel talianskeho operného skladateľa Giuseppe Verdiho sa stala v tom čase kontroverzná dráma Kráľ sa zabáva od Viktora Huga, s ostrou kritikou dekadentného života súdobej šľachty. Táto hra poskytla Verdimu ideálny námet na zobrazenie veľkých vášní, spoločenskej kritiky a predovšetkým tragickosti.

Rigoletto je dramatický príbeh o prekliatí mrzutého dvorného šaša Rigoletta. Pod jeho masku zlého a chladného muža sa dokáže dostať jedine dcéra Gilda, za ktorú by bol ochotný obetovať hoc aj vlastný život. Ukrýva ju pred svetom a bojí sa o ňu tak veľmi, že jej nedovolí vyjsť z domu, no aj tak sa mu ju nepodarí uchrániť.

Hneď na začiatku inscenácie defiluje zabávajúca sa spoločnosť žien oblečených v čiernom negližé a mužov s parohmi na hlavách, trefne symbolizujúcimi ich zvrhlosť. K pochopeniu charakterov dopomáha taktiež choreografia, z ktorej sa dajú ľahko odčítať ich zámery. Zábava dvoranov ide na úkor iných, momentálne najmä grófa Ceprana, ktorého manželku si na zneužitie vyhliadol sám Vojvoda.

Predstaviteľ Rigoletta Daniel Čapkovič dal pred začiatkom recenzovaného predstavenia ohlásiť hlasovú indispozíciu. Choroba bola v jeho speve mierne citeľná, napriek tomu podal veľmi slušný spevácky výkon, ocenený náruživým potleskom. Rola šaša, skazeného zlými ľuďmi a nepriazňou osudu, no zároveň oddane milujúceho svoju dcéru  (Mariana Sajko), mu sadla ako uliata. V momente, keď uvidel Gildu, stal sa z neho úplne iný človek. Zmenil výraz hlasu aj fyzický postoj a z nevrlého, zlého šaša bol zrazu len obyčajný, starostlivý rodič. Žiaľ, práve na tomto mieste scénografia, ktorá vizuálne pôsobí veľmi  moderne, stráca funkčnosť. Popri inom pozostáva z dvoch veľkých, pohyblivých kubusov, vnútri ktorých sa odohráva časť deja. Z určitých sedadiel v hľadisku je ale vidieť len do jedného z nich, takže situácie odohrávajúce sa v protiľahlom kubuse divákom sediacim na opačnej strane unikajú.