DAVID BOWIE, ENDA WALSH: LAZARUS (DIVADLO ARÉNA, 2021)

Muzikál Lazarus je voľné javiskové pokračovanie nezávislého sci-fi filmu Muž, ktorý spadol na Zem (The Man Who Fell to Earth, 1976) režiséra Nicolasa Roega. Mladý David Bowie v ňom stvárnil hlavnú postavu mimozemšťana, ktorý prišiel na Zem hľadať zdroj vody, pretože jeho domovská planéta už o všetku prišla. Po rokoch práve Bowie, v spolupráci so známym írskym dramatikom a scenáristom Endom Walschom, znovu privádza hlavnú postavu Thomasa Jeroma Newtona k životu. Tvorcovia sa inšpirujú nielen predchádzajúcim filmom, ale i tvorbou a osudom samotného Bowieho, ktorý v tom čase už čelil diagnóze rakoviny pečene. Ide o jeho posledné dielo, v ktorom na pozadí imaginatívneho príbehu odohrávajúceho sa na hranici sna a reality bilancuje ľudské hodnoty a zároveň sa vyrovnáva s nevyhnutnosťou a prijatím smrti. Jeho Thomas Jerome Newton je na začiatku zostarnutý a znechutený životom, svoje frustrácie utápa v gine. Do jeho „pekla“ ho však ako biblického Lazara prichádza vzkriesiť z duchovnej smrti, a následne aj odviesť „domov“, postava „zhora“ – anjel v podobe mladého dievčaťa s fľaškou vody na krku, ktoré si nespomína na svoju minulosť. Je jeho prízrakom, možno vnútorným hlasom, ktorý sa mu usiluje dať nový dôvod existencie, a tiež veriť v jeho možné pokračovanie na inom mieste – domovskej planéte, ktorú pred rokmi opustil. S príchodom dobra však na scénu prichádza aj zlo v podobe ďalších postáv, aby sa mohol začať skutočne dramatický boj o dušu človeka, ktorý na javisku napínavo i s humorom rozohráva režisér Marián Amsler vo výstižnej scénografii Juraja Kucháreka. Muzikál Lazarus, vychádzajúci z motívov piesní Davida Bowieho, ktoré sú zároveň aj jeho súčasťou, patrí žánrovo medzi divácky obľúbené tzv. „jukeboxové“ muzikály. Svetlo sveta uzrel 7. decembra 2015. Premiéra sa uskutočnila na off-Broadway, kde ho uviedla spoločnosť New York Theatre Workshop. Slovenskej premiéry sa diváci a diváčky dočkali 27. septembra 2021, v produkcii Divadla Aréna, na doskách Divadla Pavla Országha Hviezdoslava, nakoľko budova Divadla Aréna je v rekonštrukcii. Režisérom bol Marián Amsler, veľký fanúšik tvorby Davida Bowieho, ktorý sa tak k inscenovaniu diela vrátil už po druhý raz – prvýkrát muzikál režíroval v pražskom divadle Komedie, kde mal Lazarus premiéru 12. a 13. októbra 2019.

Premiéra: 27. 9. 2021

1cd01d660adfa3452348d13625c8105c4147e1dcb34cb566cbf577d736aff820
2099ba8418fc721bb3a3e1e21ef0c4bdd62b1f956bf8d1fc371b8b951540e53a